بلاگ تخصصی قهوه

Coffee latte- لته – لاته

لاته چیست ؟ Coffee latte

کافه لاته در معنای لغوی در زبان ایتالیایی به معنای شیر قهوه می باشد. کافی لاته ترکیبی از اسپرسو و شیر داغ و همچنین در آخر مقدار زیادی فوم شیر ( شیر بخار داده شده ) می باشد. و قسمت جذاب این نوشیدنی قسمت زیبا و هیجان انگیز آن می باشد. که با استفاده از فوم شیر طرح های زیبا و هنرمندانه ای بر روی قهوه ی شما نقش می بندد که در اصطلاح به آت لاته آرت می گویند. در ادامه ی مطلب در مورد Coffee latte توضیح خواهیم داد :

قهوه یا اثر هنری ؟! Coffee latte

لاته ، لته آرت ، لته نوشیدنی بسیار پر طرفدار در سطح جهان است با ظاهری هنری و زیبا که بر پایه ی اسپرسو می باشد که که با استفاده از فوم شیر طرح های زیبا و هنرمندانه ای بر روی قهوه ی شما نقش می بندد که در اصطلاح به آت لاته آرت می گویند. لاته آرت مانند اسم خود، تلفیلی از هنر، قهوه و شیر است. این ترکیب، اولین بار توسط لوییچی لویی اختراع شد و امروزه مسابقات در سطح جهانی برای این تهیه این نوشیدنی برگزار می شود.

طعم لاته ؟! Coffee latte

لاته یکی از خوشمزه ترین و پر طرفدارترین نوشیدنی های جهان قهوه هستند. شیر مخملی بخارپز ، اسپرسوی پررنگ و یک لایه لذت بخش از میکروفوم کاملاً ترکیب شده به شما این امکان را می دهد که یک نوشیدنی فوق العاده خوشمزه و پر انرژی داشته باشید.

مواد تشکیل دهنده ی قهوه لاته : Coffee latte

اسپرسو + 200 تا 250 سی سی شیر + فوم شیر

 

طرز تهیه لته : Coffee latte

  1. اسپرسو : ابتدا یک شات و یا دوشات اسپرسو از دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات بگیرید( بستگی به این دارد که طرز تهیه لاته با موکاپات باشد یا با دستگاه اسپرسو ساز). توجه داشته باشید 1 شات و یا 2 شات قهوه برای تهیه ی لاته بستگی به سلیقه ی خودتان دارد. قاعدتا 2 شات کافیین بیشتری به شما می دهد. توجه داشته باشید که وقفه زمانی زیادی بین تهیه اسپرسو و اضافه کردن کف شیر به آن ایجاد نشود .
  2. درست کردن فوم شیر : بعد از درست کردن اسپرسو درست کردن فوم شیری هست که باید به شات اسپرسو اضافه کنیم. برای تهیه ی فوم شیر باید شیر را بخار دهیم . در این مرحله شما باید مقداری شیر سرد را داخل پیچر بریزید و آن را بخار دهی کنید. برای این کار ابتدا پیچر را حدود 30 دقیقه داخل یخچال بگذارید تا خنک شود. پیچر خنک شده به شما زمان بیشتری برای بخار دادن شیر می‌دهد و از سوختن شیر جلوگیری می‌کند. برای فوم دار کردن آن شیر سردتان را با نازل بخار دستگاه ، بخار دهید. البته اگر دستگاه اسپرسوسازتان این قابلیت را ندارد یا دستگاه اسپرسو ساز ندارید با روش های دستی و مختلف دیگری در مطلب  فوم شیر این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید بعضی از دستگاه‌ های بخار به سرعت شیر را گرم می‌کنند و مراقب باشید که شیر نسوزد.
  3. طراحی لته آرت :در مرحله آخر به ترکیب کردن اسپرسو با شیر می رسیم. در زمان اضافه کردن شیر به قهوه عواملی مانند ارتفاع، مکان و حالت ریختن بسیار مهم است .شیر بخار داده شده را به اسپرسو اضافه کنید، این گونه که طرح های مد نطرتان، ایجاد شود.فوم سفید شیر می تواند روی قهوه بماند و نمایان شود، باریستاها از این ویژگی استفاده کرده و این طرح های زیبا را بر روی نوشیدنی شما نمایان می کند. این بخش سخت ترین مرحله تهیه لاته آرت است. شما باید یک باریستای حرفه ای باشید که بتوانید یه لته آرت حرفه ای بزنید. پس حسابی تمرین کنید.

اشتباهاتی رایج در مورد طرز تهیه ی کافی لاته : Coffee latte

باید بدانید مثل تمام کارها درست کردن لته هم فوت و فن های خود را دارد. که در ادامه ی مطلب در مورد این نکات صحبت خواهیم کرد. شما با رعایت کردن این نکات می توانید نوشیدنی اصولی داشته باشید. نکاتی که باید به آن توجه داشته باشیم :

  • نباید شیر معمولی را به لاته اضافه کنیم
  • نباید فوم شیر را به سرعت خیلی کم به قهوه اضافه کنیم. زیرا سرعت کم ما باعث کاهش کف شیر خواهد شد و بیشتر کف شیر درون پیچر باقی می ماند.
  • باید به یاد داشته باشیم که پیچر فاصله ی زیادی تا فنجان قهوه نداشته باشد زیرا شیر با عمق بیشتری وارد لیوان می شود. قاعدتا باد شیر بر روی قهوه ریخته شود
  • فاصله کم پیچر نسبت به فنجان قهوه نیز که نتیجه‌اش عکس مورد قبلی است، باعث نمی‌شود شکلی زیبایی به دست آید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *