بلاگ تخصصی قهوه

قهوه و چربی سوزی

قهوه و چربی سوزی  

قهوه حاوی کافئین و اسید کلروژنیک می باشد که متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش میدهد. این نوشیدنی بالتبع به فرایند چربی سوزی کمک می کند. علاوه بر آن، یکی از ویژگی های جالب کافئین، کاهش اشتهای فرد در اثر استفاده از قهوه، به عنوان نوشیدنی متداول روزانه می باشد.حتما این صحبت را شنیده اید که قهوه باعث چربی سوزی در بدن می شود در این مقاله در مورد صحت این موضوع صحبت خواهیم کرد :

در چه ساعاتی از روز بهتر است قهوه را مصرف نکنیم؟

صبح‌ها بین ساعات ۸ و ۹ کورتیزول بدن بیشترین مقدار را دارد. کورتیزول تنها مربوط به هورمون استرس نیست بلکه با میزان هشیاری بدن نیز مرتبط است. بنابراین اگر در این ساعات از روز که میزان هشیاری بدن در بالاترین میزان قرار دارد قهوه بنوشیم. مقدار انرژی و هشیاری اضافه‌ای را که از کافئین دریافت می‌کنیم، هدر داده ایم. لازم به ذکر است بین ۱۲ ظهر تا ۱ بعد‌از‌ظهر و ۵‌:۳۰  تا ۶‌:۳۰ غروب هم دیگر ساعاتی هستند که  مقدار کورتیزول بدن افزایش می‌یابد. در این ساعات نیز بهتر است از نوشیدن کافئین خودداری شود.

دلیل چربی سوزی قهوه چیست ؟

دلیل اصل چربی سوز قهوه را باید در ساختار آن جستجو کنیم. قهوه یکی از منابع اصلی کافئین می باشد. از آنجایی که کافئین یک ماده محرک به حساب می آید.این ماده بر متابولیسم بدن تاثیر مستقیم می گذاردو باعث می شود کم شدن وزن شما می شود.

طبق اطلاعاتی که داریم کافئین موجود در قهوه با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی مهارکننده به نام آدنوزین جز موثرترین محرک های عصبی برای چربی سوزی می باشد. قهوه باعث می شود که 2 سلول عصبی به اسم های دوپامین و نوراپی را در مغز تولید می کند. همین اتفاق و ترشح هورمن ها باعث می شود فعالیت و انرژی شما در طول روز رو به افزایش باشد. قهوه باعث می شود به هیچ عنوان احساس خستگی نکنید. و همین فعالیت های بالا در طول روز باعث بالا چربی سوزی می شود. طبق تحقیقات و طبق نظر پزشکان چربی سوزی قهوه یک موضوع تایید شده بوده و این ادعا صحت دارد.

موارد محرک در قهوه  که باعث افزایش متابولیسم، افزایش چربی سوزی و سوخت و ساز در بدن می شود :

  • کافئین

همان طور که می دانید کافئین محرک اصلی در قهوه می باشد. که در متابولیسم بدن تاثیر می گذارد و باعث افزایش چربی سوزی می شود. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، قهوه یک انتقال دهنده به اسم آدنوزین را مسدود و مهار می کند. وقتی آدنوزین مسدود می شود. عملکرد سلول های عصبی و ترشح کننده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین افزایش پیدا می کند. بنابراین باعث افزایش فعالیت روزانه و احساس خستگی کمتر در فرد می شود. علاوه براین کافئین در کاهش اشتها نیز تاثیر گذار است. در نهایت با کاهش اشتها باعث، چربی سوزی و لاغری می شود.

  • تئوبرومین

تئوبرومین یکی از محرک های اصلی در کاکائو می باشد. این محرک به مقدار کمی در قهوه نیز وجود دارد و در افزایش متابولیسم بدن و چربی سوزی نیز نقش دارد.

  • تئوفیلین

سومین ماده محرک تئوفیلین می باشد. این ماده محرک هم در قهوه و هم در کاکائو وجود دارد. علاوه براینکه در افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن تاثیر دارد. این محرک در درمان آسم نیز موثر است.

  • اسید کلروژنیک

یکی از محرک های اصلی در قهوه، اسید کلروژنیک می باشد. این ماده علاوه بر افزایش چربی سوزی و افزایش سوخت و ساز در کاهش جذب کربوهیدرات نیز تاثیرگذار است.

قهوه و ورزش :

  • افزایش غلظت پلاسما : خوردن قهوه اگر یک ساعت قبل از شروع ورزش باشد، باعث افزایش غلظت پلاسما می‎شود و به بهبودی عملکرد بدن، کمک می‌کند.
  • استفاده از ذخایر چربی : همچنین بدن آماده می‌شود که برای دریافت انرژی برای انجام فعالیت‌های فیزیکی، از ذخایر چربی استفاده کند.
  • از بین بردن رخوت و احساس خستگی : به علاوه خوردن قهوه قبل از ورزش، به ماهیچه‌ها کمک می‌کند تا از پس فعالیت‌های ورزشی سخت برآیند و دیرتر احساس خستگی کنند.
  • افزایش تمرکز : تمرکز یکی از معیارهای مهم در انجام بهتر فعالیت‌های ورزشی است. زمانی‌که شما وزنه‌ می‌زنید یا فعالیت‌های هوازی انجام می‌دهید، با افزایش تمرکز، بهتر و راحت‌تر می‌توانید به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازید.
  • کاهش درد عضلات : معمولا شما بعد از ورزش، احساس درد دارید و منقبض هستید. خوردن قهوه کمک می‌کند که درد عضلانی کمتری احساس کنید.
  • بهبود عملکرد بدن :خوردن قهوه به بدن شما قدرت می‌دهد و شما در مدت طولانی‌تری می‌توانید به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازید.
  • بهبود گردش خون : محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن 150گرم قهوه در طول روز، جریان خون مویرگی را، 30 درصد افزایش می‌دهد. زمانی‌که گردش خون افزایش می‎یابد، فرآیند اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها بهبود می‌یابد و شما بهتر از همیشه می‌توانید به فعالیت‌های ورزشی خود بپردازید.

کلام آخر :

به‌طور کلی خوردن قهوه قبل از انجام تمرین ورزشی، به افزایش قدرت بدنی شما، بهبود عملکرد شما و ثابت ماندن وزن کمک بسیاری می‌کند. اما حتما باید پیش از مصرف نکاتی را که در این مقاله به آن پرداختیم در نظر بگیرید و از مصرف هر نوع قهوه‌ای پیشگیری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *