بلاگ تخصصی قهوه

تفاوت عربیکا و روبوستا

قهوه محبوت ترین نوشیدنی جهان 

در دنیای شلوغ امروزه نوشیدن قهوه فرصتی ست برای تجدید قوا و استراحت .این نوشیدنی علاوه بر اینکه به شما انرژی مضاعفی می دهد خواص مفیدی نیز  دارد. نوشیدن قهوه برای اولین بار از کشورهای عربی ( یمن ) آغاز شد. و در دوران صفویه جای خود را در بین نوشیدنی های ایرانی باز کرد. برای خرید قهوه اصل وارد سایت شامپانزه کافی شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ها را مطالعه نمایید. کافی است از محصولات ما دیدن فرمایید و قهوه‌ی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

ویژگی های قهوه عربیکا

درختان قهوه عربیکا به شرایط آب و هوایی بی نهایت حساس هستند و نسبت به آفت ها هم بسیار آسیب پذیر می باشند. این درختان نیازمند زمینی می باشند که 1000 تا 2000 متر از سطح دریا ارتفاع داشته باشند. این درختان در کشورهای عربی منطقه کوهستانی یمن، اتیوپی (جنوب غربی) ، سودان (جنوب شرقی) و گواتمالا رشد می‌کنند.

ویژگی های قهوه روبوستا 

درختان روبوستا برای رشد به ارتفاع حدودی زیر ۱۰۰۰ متر نیازمندند. تنه‌هایی تنومند و قدرتمند، ویژگی‌هایی هستند که این درختان را قادر می‌سازد تا در شرایط سخت و نامناسب، هم چنان استوار بمانند و آسیبی نبینند. درخت یا درختچه روبوستا تا ارتفاع ۱۰ متر نیز ممکن است رشد کنند. قهوه روبوستا دومین گونه قهوه است که به طور گسترده رشد می کند و تقریباً 40 درصد از تولید قهوه جهانی را به خود اختصاص می دهد. این قهوه عمدتاً در آفریقا و آسیای جنوب شرقی رشد می کند و نسبت به قهوه عربیکا در برابر تغییرات دما و بارندگی مقاوم تر است و آن را به محصولی ایده آل برای کشاورزان مناطق گرمسیری تبدیل می کند.

خلاصه ای از تفاوت دانه ی قهوه عربیکا و روبوستا :

  • دانه های روبوستا کافئین بیشتری دارد
  • طعم عربیکا معمولا به ترشی می زند و ترش مزه می باشد
  • طعم روبوستا بسیار تلخ است
  • دانه های قهوه ی روبستا گران تر از روبوستا می باشد
  • تفاوت هایی در ظاهر دانه ها وجود دارد
  • قهوه عربیکا طعم خوب و عطر خوشی دارد

میکس دانه ها 

به دلیل ویژگی های متفاوت این دانه های قهوه معمولا در بسته بندی های قهوه میکسی از هر 2 دانه را قرار می دهند. که از ویژگی های هر دو دانه بهره ببرند. مثلا در یک بسته بندی قهوه ممکن است نصف آن عربیکا و نصف آن روبوستا باشد.که به این ترکیب به اصطلاح 50-50 می گویند. برای مثال اگر ترکیب یک بسته بندی قهوه 40-60 باشد به این معناست که محتویات آن 60 % عربیکا و 40% روبوستا می باشد. عدد اول مقدار عربیکا و عدد دوم مقدار روبوستا را نشان می دهد.

کدومو بخرم ؟ عربیکا یا روبوستا ؟

همان طور که گفتیم قهوه نوع عربیکا خوش عطر و طعم تر از روبوستا است. و روبوستا هم کافیئنش بیشتر است.

به همین دلیل قهوه های بازار ترکیبی از هر دو نوع هستند.

به این ترکیب میکس می گوییم.

ممکن است شما میکس 30-70 را بپسندید و من میکس 70-30.

تفاوت ظاهری عربیکا و روبوستا

برای تشخیص عربیکا و روبوستا، 4 تا نشانه وجود دارد:

  1. شکل دانه
  2. شکل خط وسط دانه
  3. برآمدگی دو طرف خط وسط
  4. رنگ خط وسط دانه

اگه دانه گرد باشد، روبوستاست. و اگر کشیده و بیضی شکل باشد، عربیکاست.

اگه خط وسط منحنی باشد، عربیکاست.اما اگر خط وسط صاف باشد، روبوستاست.

اگر دوطرف خط وسط برآمده باشد، روبوستاست (به زبان ساده لُپ داشته باشد).
و اگه دو طرف خط وسط تخت باشد، عربیکاست.

 خط وسط عربیکا روشن است (سفید یا زرد)

اما خط وسط روبوستا، معمولاً تیره است (به رنگ خود دانه قهوه)

و در آخر : 

قهوه عربیکا پرکاربردترین گونه قهوه است که تقریباً 60 درصد از تولید جهانی قهوه را به خود اختصاص داده است. این گیاه عمدتاً در آمریکای لاتین، آفریقای شرقی و آسیا رشد می‌کند و به دلیل طعم پیچیده و اسیدیته پایین، بسیار مورد توجه علاقه‌مندان به قهوه است. در مقابل، قهوه روبوستا اغلب از نظر طعم و عطر نسبت به قهوه عربیکا با طعم قوی تر و تلخ تر در نظر گرفته می شود. این قهوه عمدتاً در آفریقا و آسیای جنوب شرقی رشد می‌کند و نسبت به قهوه عربیکا در برابر تغییرات دما و بارندگی مقاوم‌تر است و آن را به محصولی ایده‌آل برای کشاورزان مناطق گرمسیری تبدیل می‌کند.

با وجود این، قهوه روبوستا همچنان بخش مهمی از صنعت قهوه است و تقریباً 40 درصد از تولید جهانی قهوه را تشکیل می دهد. معمولاً در ترکیب با قهوه عربیکا برای کاهش هزینه های تولید استفاده می شود و همچنین به دلیل طعم قوی و محتوای کافئین بالا در قهوه فوری و مخلوط اسپرسو استفاده می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *