دمنوش

همه چیز در مورد قهوه ترک Turk coffee

همه چیز در مورد قهوه ترک : Turk coffee

در این مقاله در مورد قهوه ی دلچسب و محبوب ترک صحبت خواهیم کرد. قهوه ترک دقیقا مثل سایر قهوه های دیگر از دانه های برشته شده قهوه تهیه می شود. این دانه های برشته شده با درجه آسیاب بالا ( کاملاً پودر شدهٔ قهوه ) خرد می شود. یکی از ویژگی های اصلی قهوه ترک طعم بی نظیر و دلچسب آن بوده که در کل دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار است. این روش سرو قهوه در خاورمیانه، شمال آفریقا، قفقاز و بالکان دیده می‌شود. در ادامه ی مطلب اطلاعاتی در مورد Turk coffee صحبت خواهیم کرد :

بهترین قهوه ترک : Turk coffee

بهترین قهوهٔ ترک از دانه‌های قهوه‌ای آماده می‌شود که به‌تازگی برشته شده‌اند و درست پیش از جوشاندن، آسیاب می‌شوند.

جذوه ( قهوه جوش ترک ) چیست ؟ Turk coffee

روش درست کردن و تجهیزات قهوه ترک مختص به خودش می باشد. این قهوه دلچسب با استفاده از قهوه جوش کوچکی به نام جذوه که از جنس مس می باشد ، قاشق چای خوری و دستگاه گرمازا آماده می شود. و در انتها در فنجان های سنتی بدون دسته سرو می شود. بنابراین در هنگام نوشیدن قهوه فنجان را می بایست با نوک انگشتان خود نگه دارید. اما نوع سروی که بیشتر رواج داشته به این صورت بوده است که فنجان را در ظرفی فلزی و دسته‌دار سرو می کردند.

جزئیات جذوه : به صورت سنتی، قهوه‌جوش از مس ساخته می‌شود و دسته‌ای چوبی دارد، با این وجود از دیگر فلزات همچون آلومینیوم به همراه پوششی نچسب نیز برای ساخت جذوه استفاده می‌کنند. اندازهٔ قهوه‌جوش به‌گونه‌ای انتخاب می‌شود که متناسب با مجموع حجم فنجان‌های مورد استفاده باشد، زیرا استفاده از قهوه‌جوش بزرگ باعث می‌شود که اکثر کف حاصل به دیوارهٔ داخلی قهوه‌جوش بچسبد. از قاشق چای‌خوری هم برای هم‌زدن و هم برای اندازه‌گیری میزان قهوه و شکر مورد نیاز استفاده می‌شود. ممکن است قاشق‌های چای‌خوری در برخی از کشورها بسیار بزرگ‌تر از اندازهٔ معمول قاشق‌های چای‌خوری در کشورهایی باشد که نوشیدن قهوهٔ ترک در آن‌ها رایج است. به‌طور معمول قسمت گودمانند قاشق‌های چای‌خوری، یک سانتی‌متر طول و نیم سانتی‌متر عرض دارد.

مراحل تهیه قهوه ترک به روش سنتی : Turk coffee

برای جوشاندن قهوه ترک باید از حرارت بسیار کم استفاده کنیم. نباید قهوه به هیچ عنوان بجوشد. لازم به ذکر است که دانه های قهوه باید به اندازه ی کافی در آب داغ بماند. این کار باعث می شود که قهوه مزه ی خود را به خوبی پس دهد. اگر بخواهید این قهوه را به روش مدرن تهیه کنید یک دستگاه گرمازای گازییا الکتریکی مناسب است. اما اگر بخواهید یک قهوه ترک اصیل داشته باشید منابع گرمازای سنتی که خاکه‌های نیمسوز زغال، یا یک سینی با عمق ۱۰ سانتی‌متری است که پر از شن شده‌است ، را نیاز داریم. سینی بر روی مشعل قرار می‌گیرد و هنگامی که شن‌ها داغ شدند، قهوه‌جوش را درون شن‌ها قرار می‌دهند. بدین شکل گرما به‌طور مساوی و آرام‌تری به قهوه‌جوش منتقل می‌شود.

قهوه و شکر به میزان دلخواه را تا زمانی که قهوه کاملاً درون آب فرورود و شکر کاملاً حل شود باید به هم زد. سپس قاشق را بیرون می‌آورند و قهوه‌جوش را روی حرارت ملایم می‌گذارند. اگر حرارت بالا باشد، قهوه به‌سرعت به جوش می‌آید و زمان کافی برای آنکه قهوه مزهٔ خود را پس دهد حاصل نخواهد شد. از این مرحله به بعد نباید قهوه را هم زد زیرا که کف حاصله از بین خواهد رفت. درست به محض اینکه قهوه به جوش آمد، قهوه‌جوش را از روی حرارت برمی‌دارند. معمولاً برای مدت زمان کوتاهی قهوه را از حرارت دور نگه می‌دارند، و سپس برای بار دوم و سوم آن را به جوش می‌آورند و در نهایت آن را در فنجان‌ها می‌ریزند.

قهوه ترک و دمای مناسب Turk coffee

در کل، آماده‌سازی قهوهٔ ترک شامل فروکردن قهوهٔ آسیاب شده در آب داغ (اما نه جوش) برای مدت زمان کافی است تا قهوه طعم و مزهٔ خود را پس بدهد. زیاد جوشاندن قهوه باعث می‌شود که قهوه مزهٔ نامطبوع «سوختگی» یا «جوشیدگی» بگیرد ولی با جوشاندن قهوه به صورت کاملاً مختصر می‌توان هم از این مزهٔ نامطبوع جلوگیری کرد. میزان آب سرد مورد نیاز را می‌توان از روی تعداد فنجان‌های قهوهٔ مورد نیاز تعیین کرد (هر فنجان تقریباً ۹۰ میلی‌لیتر) و به ازای هر فنجان آب، بین یک تا دو قاشق چای‌خوری قهوه نیاز است. معمولاً قهوه و شکر را از ابتدا درون قهوه‌جوش نمی‌ریزند، بلکه آن‌ها را به آب اضافه می‌کنند.

میزان شیرینی قهوه ترک : Turk coffee

در ترکیه چهار درجه از شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  •  ساده (ساده؛ بدون شکر)
  • آز شکرلی (کم‌شکر؛ نصف قاشق چای‌خوری)
  • اُرتا شکرلی (شکر متوسط؛ یک قاشق چای‌خوری)
  •  چُک شکرلی (پرشکر؛ یک و نیم یا دو قاشق چای‌خوری)

درست کردن کف هنرمندانه قهوه ترک : Turk coffee

اوج درست کردن قهوه ترک درست کردن لایه ی ضخیمی از کف می باشد. اگر می خواهید قهوه ترکتان لایه ای از کف داشته باشد ، با به آرامی و بالا بردن قهوه جوش در حین قهوه ریختن می توانید این کف را ایجاد کنید.فنجانی که ضخیم‌ترین لایهٔ کف را دارد بهترین فنجان در نظر گرفته می‌شود.

روش سرو قهوه ترک : Turk coffee

قهوهٔ ترک در حالی که بسیار داغ است، نوشیده می‌شود و معمولاً با یک لیوان آب سرد سرو می‌شود تا دهان تازه شود و طعم قهوه بهتر حس شود. به‌صورت سنتی در کنار قهوهٔ ترک، راحت‌الحلقوم نیز سرو می‌شود. در سواحل مدیترانهٔ ترکیه، ممکن است مغز پسته نیز به قهوه اضافه شود. تمام ذره‌های قهوه‌ای که در قهوه‌جوش موجود است درون فنجان‌ها ریخته می‌شود، اما همهٔ آن‌ها خورده نمی‌شود. لایهٔ ضخیم ذرات قهوه که در ته فنجان می‌ماند، خورده نمی‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *